1947-2009
Gerzson (Kovács András) – www.t3-tuning.hu
1947-ben járunk. Már két éve véget ért II. világháború és kezdett visszatérni az élet a normális kerékvágásba. Kevés volt a munkás kéz, az élelem és az alapanyag, de az emberek minden lehetőséget megragadva, leleményességüket kihasználva kezdték felépíteni a semmiből új életüket. Ez a leleményesség vezetett a világon az első olyan jármű megszületéséhez, mely éppen az emberfeletti feladatok legyőzésében állt az emberek oldalán.
A háború befejezését követően a britek ekkor már átadták a VW vezetését Heinz Heinrich Nordhoffnak, aki javában építette a VW Typ1, a bogár világsikerét. Egy holland autókereskedő, Ben Pon, aki már a háború előtt is kapcsolatban állt a VW-művekkel, a béke beköszöntével ismét felvette a kapcsolatot a gyárral.
Egy látogatása során meglátott az udvaron egy teherszállító járművet, a Plattenwagen-t, amit a munkások a bogár fődarabjai felhasználásával építettek nagyobb munkadarabok mozgatására.
A jármű farmotoros volt és a vezető a plató mögött ülve irányította a kocsit. Pon-nak ihletet adott a kocsi és 1947. április 23-án a VW-nél tett újabb látogatása során egy rajzot mutatott be, melyen egy farmotoros, 2 méter tengelytávú, 750 kg önsúlyú, zárt felépítményes kisáru-szállító volt látható, aminek teherbírását 750 kg körülire gondolta.
Nordhoff felismerte a lehetőséget, ráébredt arra, mekkora szüksége lehet az indulóban lévő gazdaságnak egy ilyen járműre, így megkezdődhetett a fejlesztés. Alig 2 év kellett a munkához, amit többek között Alfred Haesner és Josef Kales neve fémjelez, és 1949. november 12-n hivatalosan is bemutathatták a sajtónak a VW Typ2-t.
Egy dolog nem sikerült: nevet adni az újszülöttnek, mert minden változatot visszautasított a jogvédelmi hivatal, így hivatalosan a Typ2 név alatt futott a modell. Ahhoz a sziluetthez, amit Pon 1947-ben felvázolt, 43 éven keresztül hű maradt a VW Transporter.
A megszületett autó a VW bogár fődarabjaira épült, de önhordó karosszériával épített, farmotoros kishaszonjármű volt, 1131 cm3-es, 25 lóerős, levegőhtéses boxermotorral, hossza 4100 mm, szélessége 1700 mm, magassága 1900 mm, tengelytávja 2400 mm, önsúlya – beleértve a vezetőt – 990 kg, hasznos teherbírása pedig 760 kg volt.
A vezető és kísérője az első tengely előtt/felett ült, a motor és az üzemanyagtank az autó hátuljában kapott helyet. Ezzel a tengelyek majdnem pontosan 50-50%-ban viselték az autó önsúlyát és a rakomány terhét, így akár üresen, akár rakottan szaladt a kis teherautó, a terhelés soha nem változott a tengelyek között és mindig kiszámítható maradt az úttartás. Ez egészen a 3. generációig így is maradt.
Megszületett hát a VW Typ2 T1 és 1950. március 8-án elindult világhódító útjára.
Már 1951-ben – a háború utáni első frankfurti autókiállításon, az IAA-n bemutatták a luxus-mikrobusz változatot, az ún. Samba-t, sőt a Westfalia is elkészítette az első kempingváltozatot. Ez évben 12003 db Typ2 került le a gyártósorról.
1952-ben megszületik a platós változat, 1954-ben pedig új és erősebb (30 Le) motort kap az autó.
Az első mélyreható változás 1955-ben következik be: megjelenik az első szélvédő fölötti frisslevegőbevezetés, módosítanak a futóművön, kisebb és szélesebb abroncsokat, módosított féket kap az autó. Sikerül csökkenteni a motortér magasságát is 30 cm-rel és a pótkerék a vezetülés mögé kerül. 1956-ban a “SAMBA” elkészül a hannoveri üzem, így a VW Typ2 saját gyárat kap.
1957: Elkészül a 250.000-dik Typ2, és a hannoveri üzem is eléri a 100.000-dik darabszámot. Az első nem Németországban készült Typ2 is megépül Sao Paoloban, Brazíliában.
1958. Elkészül a duplakabinos-platós változat (ún. DoKa)
1962. Ismét jelentős dátum, ebben az évben készül el az 1.000.000. Transporter.
Elérkezik 1967 és a Volkswagen életében bekövetkezik az első generációváltás: elkészül a VW Typ2 T2. Alapos változások jellemzik az új modellt: 16 cm-rel hosszabb, 7 cm-rel szélesebb és 5 cm-rel magasabb a karosszéria, a hasznos terhelhetőség 1 tonna, a raktér kerek 5 m3. Szériaként tolóajtóval építik, az első ajtókon leengedhető ablakok találhatók, jelentősen nő az ablakfelület és annak ellenére, hogy az első futómű alapkoncepciója (dupla-lengőkar) nem változik, új futóművet kap az autó. A motor 1,6 literes 47 Le-s léghűtéses farmotor és az USA-export modelleket már katalizátorral is felszerelik.
1968. február 05: Legördül a 2 000 000. Typ2 a szalagról.
1971. Új, kisebb beépítési magasságú motor: 1,7 liter, 66 Le, ersőebb kuplung és váltó, fékrásegítés és radiál abroncsok, nagyobb hátsó lámpatestek, új alakú légbeömlő a ,,D” oszlopon.
1972. T2b: az Y alakú vázban, és a lökhárító mögött közvetlenül gyűrődőzónát alakítanak ki, ersebb ,,vasúti sín” lökhárító, eltűnik a külső lépcső, az index a szélvédő alá a frisslevegő rács két oldalára kerül, automata váltó kapható felárért.


1975. Július 10-n elkészül a 4.000.000. Typ2, az 1,8 l motor 68 Le-s lesz, elkészül a legelső öszkerékhajtású Typ2 prototípus.
1977. Fontos döntés a konszern elnökségében: új Typ2-t kell fejleszteni.
1978. Kijön a Silberfisch, 2,0 l-es motorral, és elkészül 5 db öszkerékhajtású prototípus
Ismét modellváltás:
1979-ben elkészül a VW Typ2 T3. Ugyan az első években még a léghűtéses, hátul elhelyezett boxermotorral szerelik, de hamarosan a Transporterből is számzik a léghűtéses motorokat. A fejlesztés során szóba került az orrmotor-elskerékhajtás is, de az olajválság miatt kialakult gazdasági helyzetben a VW nem engedheti meg magának egy merőben új típus fejlesztésének költségeit és időszükségletét. Ráadásul nincs ,,kéznél” megfelel vízhűtéses soros motor.
Az új autó alapvetően a tradíciók szerint épül és műszakilag nagyon közel áll elődeihez, de mégis modernebb, kényelmesebb és nagyobb. A tengelytáv 6 cm-rel nő, az autó hossza 6 cm-rel ismét növekedik, a magassága 195 cm-re emelkedik, de a legjelentősebb a szélességében bekövetkezett 12,5 cm-s növekedés. Ezen változások hatására a raktér 14 %-kal, 5,7 m3-re emelkedik, a személyszállító változatok csomagtere a 20 cm-rel lejjebb került csomagtér-padlónak köszönhetően 40 %-kal nagyobb, a hátsó ajtó pedig 75 %-kal növekedik. A hasznos terhelhetőség kerek 1 tonna. Az üvegfelületek 22 %-kal nőnek az elődhöz képest. A teljesen új első futómű független felfüggesztést kap, a fordulókör 10,5 méterre csökken. Az új típusba 1,6 literes ,50 Le-s, vagy 2,0 literes 70 Le-s léghtéses, hátul elhelyezett boxermotor kerül.
1980: április 9. Elkészül a 5.000.000. Typ2; a VW Transporter a legnagyobb számban gyártott autó a kategóriájában.
1981: Az egyik legnagyobb fejldés, mióta a Transporter létezik: 1,6 literes, 50 Le-s, vízhtéses, soros dieselmotor kerül beépítésre és ezzel megjelenik az autó elején a második hűtőrács. Fél év múlva az eladott Transporterek több mint 50 %-át dieselmotorral rendelik.
1982. Egy korszak véget ér: megszűnik a léghűtéses boxermotor beépítése, így Európában nem szerelnek össze többé léghűtéses VW-t. Mivel továbbra sincs megfelelő soros építésű erforrás, megszületik a döntés: vízhtéses boxermotor kerül a Typ2-be: 1,6 liter, 50 Le, 1,9 liter 60, vagy 78 Le. Csökken a motorzaj és a fogyasztás (12-16 %-l), nő a szervizintervallum (15.000 km), javul a kabin fűtése és megjelenik az első 5-sebességes váltó (egyelőre felárért).
1983. A teherszállító változatoknál és a Kombinál bevezetik a Transporter megnevezést, a személyszállítók neve Caravelle lesz, és elkészül a Caravelle Carat, a hatszemélyes luxusbusz.
1984. 2,1 literes 112 Le-s motor, a Westfaliánál elkészül a 250.000. Typ2.
1985: Megjelenik a Syncro, az 1,6 literes turbó-diesel motor (70 Le) és az Oettinger által VW motorból fejlesztett 3,2 literes, hathengeres 160 Le-s, vízhűtéses boxermotor.
1986. január 15. Elkészül a 6.000.000. Transporter, szériagyártásra kerül a Multivan, mellyel ismét kategóriát teremt a VW Európában.
1990. március 8. 40 éves a VW Typ2. November 30-án Hannoverben legurul az utolsó T3 a szalagokról, miközben júniusban már elkészülnek az első VW T4-esek. Ugyan a T3 gyártása Hannoverben megszűnik, a Syncro változatokat Grazban még 2 évig gyártják, mivel az új típusból még nem készül el az öszkerékhajtású változat.
Ezzel elérkezünk a VW Transporter történetében a legnagyobb változáshoz: az új modell, a VW T4, orrmotoros és fronthajtású, továbbá először fordul elő, hogy két tengelytávval készül (2920, vagy 3320 mm). A jármű hossza 4655, vagy 5055 mm-re nő, a szélessége 184 cm-re, a magassága 194 cm-re változik. Ennek ellenére az előre beépített motor és a vezetfülke által elfoglalt hely miatt a teljes raktér mérete 10 %-kal kisebb (5,4 m3) a rövid tengelytávú változatnál. A hosszabb típus raktere azonban 6,3 m3.
A T4 gyártása 800, 1000 és 1200 kg-s hasznos terhelhetőséggel startol, a motorkínálat egy 1,9 literes (61 Le) és egy 5-hengeres, 2,4 literes (78 Le) dieselmotorból és két benzinmotorból áll: 2,0 literes 84 Le, és 5-hengeres 2,5 literes 110 Le.
1991. Teljessé válik a T4 program: januárban kijön a Caravelle, februárban a platós jármű és a vezetőkabinos alváz a hosszú tengelytávval, márciusban a DoKa, áprilisban a Kombi és a zárt felépítményes autó hosszú tengelytávval, májusban a hosszú tengelytávú Caravelle, szeptemberben pedig a Multivan.
1992. Megjelenik a Syncro ismét Visco kuplunggal.
És ismét egy mérföldkő: leáll a T3 syncro gyártása és a raktári alkatrész-készletekből elkészül a T3 Limited Last Edition 2500 db-os számozott, utolsó szériája. Ezzel lezárul egy korszak: a VW nem gyárt többé Európában farmotoros, boxermotoros autót.
Megjelenik a T4 sorban a Multivan Allstar.
1996. Új front a személyszállító változatoknak: 11 cm-rel hosszabb orr, így elfér az új, erősebb, 2,5 literes, 102 Le-s TDI dieselmotor és a 2,8 literes, 140 Le-s VR6 benzinmotor.
1997. A 8.000.000. Transporter legördül a szalagról, kijön a Multivan Topstar.
1998. Elkészül az 1.000.000. T4, és új motorok kerülnek beépítésre: a 2,5 literes, 88 Le-s, a 2,5 literes, 102 Le-s és a 2,5 literes, 150 Le-s dieselmotor.
2000. A Caravelle és a Multivan V6 – 2,8 literes, 204 Le-s benzinmotorral is kapható.
2003. Kiadják a Multivan Last Edition-t, az utolsó T4 Multivan-t, a T4 az Auto Motor und Sport szerint a 2003. év legjobb autója saját kategóriájában.
2003-ban megszületik a VW T5: modernebb, tele csúcstechnológiával, hogy tovább vigye az elődök jó hírét és hagyományait. A személyszállító és a haszonjármű-szegmens teljesen külön utakon jár annak ellenére, hogy műszaki alapjai megegyeznek. A Multivan a VW személyautókhoz hasonlóan 3 felszereltségi fokozatban készül. A szaksajtó szerint a VW mércét állít ezzel az autóval a kategória elé.
A T5 a haszonjármű oldalon 3 különböző magasságú tetővel, 5 változatban (kombi, zárt rakterű, platós, dupla-kabinos és fülke-alváz), összesen 8 karosszéria-változatban és 375 különböző variánsban készül, 4-féle diesel (1,9 l 86 Le-tl 2,5 l 174 Le-ig) és 2 féle ( 2,0 l 115 Le és 3,2 l-s 235 Le-s) benzinmotorral.
Az eredmény: a Lastauto Omnibus szakértői szavazásán az ,,Év Transportere”, a brit What Van pedig a ,,Van of the Year”, majd szeptemberben a nemzetközi szaksajtó az ,,International van of the Year 2004″ díjjal jutalmazza az új autót, a VW Transporter ismét a saját maga által teremtett kategória mértékadója.
A kemping-fronton is megújul a Typ2: a California könnyűépítésű berendezéssel és elektrohidraulikus nyitható sátortetővel jelenik meg, mely ezúttal alumíniumból készül
2004. Elkészül a 10.000.000. Transporter és elkezdik gyártani az öszkerékhajtású változatokat 4Motion néven (a korábbi Visco kuplung helyett Haldex kuplunggal: elektronikusan vezérelt lamellás kuplung).
2006. valamennyi T5 motorváltozat teljesíti az Euro4 norma követelményeit. Egy ADAC értékelés során a T5 a legjobb eredményt éri el az útközbeni meghibásodások versenyében: 1,4 hiba 1000 autóra vetítve.
2007. A Multivan és a Businnes hosszú tengelytávval is rendelhet.
2007. október 5-7. A VW Nutzfahrzeuge a Typ2 60. születésnapjára partit rendez Hannoverben. Több mint5000 VW Transporter jelenik meg, a látogatók száma meghaladja a 71.000-t.
2008. A Multivan PanAmericana szériagyártásba kerül.
2009. sze: Bemutatkozik a T5 modellfrissítésen átesett új szériája.